maandag 24 april 2017

Dikke Dames in Sprookjesland kleurboek..

Kleurboek Dikke Dames in Sprookjesland van Julia Woning , BBNC uitgevers.

 
Al van dat ik nog een heel klein meisje was ben ik een echte sprookjes liefhebster. Een hele verzameling sprookjes boeken heb ik in de loop der jaren opgebouwd. Grimm, Andersen, Moeder de Gans enz. Ik keek dan ook erg uit naar dit boek.
Het boek is kleiner dan de andere boeken die ik van Julia heb (Tropisch Koraalrif en het Tropisch Regenwoud) Dit boek is 25 x 25 cm. Ik vind het wel prettig, Het werkt wat makkelijker en het is wat handzamer.
Het boek is enkelzijdig gedrukt wat ik zelf altijd erg fijn vind. Het papier is wit en best dik.
Er zitten 35 kleurplaten in het boek.
De tekeningen zijn in de typische dikke-dames stijl van Julia Woning, kleine gezichten zonder details en stevige lijven (het zijn niet voor niets dikke dames :-) ).

Enkele voorbeelden uit het boek.



Wat me opviel was dat er ook tekeningen in staan van verhalen die voor mij geen sprookjes zijn maar fantasie verhalen. Misschien is daar niet echt verschil in en geldt dat alleen voor mij persoonlijk. Ik bedoel daarmee bijvoorbeeld: Tarzan en Koning Arthur, Superleuke verhalen maar voor mij geen sprookjes, Daar moest ik dus even doorheen kijken. Ik heb dan ook bewust twee van die platen uitgezocht om te kleuren.

Als eerste ben ik gaan vliegen met Aladdin en Jasmine, gezellig samen op een vliegend tapijt.
Ik ben gestart met de FC polychromos voor de hoofdfiguren, maar de tekeningen hebben best grote vlakken en dat vind ik niet zo fijn. Voor de rest van de plaat heb ik de Albrecht Dürer aquarel potloden gebruikt en bewerkt met een (niet al te natte) waterbrush. Dat ging heel goed het papier kan dat goed aan. Na droging heb ik het hier en daar nog wat bijgekleurd met de Polychromos. Voor de wolken heb ik een sjabloon van papier geknipt en de wolken gekleurd met pastelkrijt en een watje. Dit ging ook erg goed, De pastel pakt goed op het papier.


Voor de tweede plaat ben ik het oerwoud ingedoken met Tarzan en Jane. Ook hier weer eerst een laagje aquarel en daarna bijgewerkt, Achtergrond ook bij deze plaat met pastelkrijt en voor de buitenste rand heb ik een blaadjes-sjabloon gebruikt.


Voor de derde plaat heb ik gekozen voor Koning Arthur en Merlijn. Hier eerst de grote vlakken met markers gekleurd en deze na droging met de Prismacolors bijgewerkt. Ook heb ik nog wat glitter gelpennen gebruikt en een wink of Stella. Koning Arthur heb ik gekleurd met een dikke knipoog naar de a.s. koningsdag dus met de Nederlandse kleuren.


De markers die ik gebruikt heb zijn op alcohol basis dus ja die drukken enorm door.
Is dit erg?... nee want er staat niks op de achterzijde. Wel even genoeg vellen papier er achter leggen om je volgende kleur plaat te beschermen.

de achterkant

Conclusie: het boek was anders dan ik verwachte. Was dat een probleem? Nee zeker niet. Ik moest er even aan wennen en het eerst een paar keer doorbladeren voor ik wist wat ik wilde gaan doen.
Hoe langer ik er in bezig was, hoe leuker ik het ging vinden.
Voor mij persoonlijk vind ik de vlakken van de tekeningen vrij groot en daarom heb ik voor een andere manier van kleuren gekozen. Dat was ook wel een leuke uitdaging.
Het formaat van het boek vind ik prettiger dan die hele grote boeken, Het is makkelijker in gebruik.
Het papier is lekker dik en kan veel materialen aan.
Een leuk "weer eens wat anders" kleurboek dus en zeker een must have voor de Julia en de dikke dames fans.
Het boek kost 14,99 en is te koop bij BBNC , Bol, bij Julia Woning en de betere boekhandel.
ISBN 978 90 453 2154 7

*Dit boek heb ik ontvangen van BBNC uitgevers, maar ik geef hier over mijn eigen onafhankelijke mening. 







Geen opmerkingen:

Een reactie posten