dinsdag 15 augustus 2017

Derwent Procolour

De Procolour
Procolour, de nieuwe potloden van Derwent.


Al een half jaar lezen we er over en zijn we natuurlijk heel benieuwd en dan in augustus waren ze daar eindelijk.
Ze werden zeer nadrukkelijk gepromoot en ik twijfelde heel erg of ik ze zou kopen. Eerst was ik sterk en zei NEE, ik heb potloden genoeg. Maar ja dan gaat het toch knagen en je leest over een introductie prijs, .... zal ik dan toch maar... bestellen. Het werd natuurlijk Ja.
Ik heb ze nu bijna 2 weken in huis en ben er nog van alles mee aan het proberen maar mijn eerste indruk is dat ik het fijne potloden vind.
Ik mijn blik zat 2x de blauwe kleur 32 en kleur 31 ontbrak, maar dit is door de webshop snel en netjes opgelost.
De potloden zijn rond,  vrij dik maar niet zwaar. Wat me opvalt is dat ze eigenlijk niet helemaal goed in de inzet passen, ze lijken wel net ietsje te dik. Niet dat het heel erg is hoor, maar het valt me gewoon op.
Ze zijn wat harder maar niet te hard. Goed scherp te slijpen, al hoeft dat niet voor alles. Ik ben ze aan het proberen op verschillende papier soorten en in verschillende kleurboeken. Niet allemaal hele platen hoor, soms maar kleine stukjes, gewoon voor het gevoel. Tot nu toe vind ik ze het fijnste kleuren op papier met een beetje tand, niet te veel, maar ook niet te weinig. Op heel glad papier vind ik ze wat minder, maar dat gladde papier vind ik toch al niet fijn werken. Ik heb het blik met alle 72 kleuren gekocht. De kleuren zijn mooi en over het algemeen geven ze goed kleur af. Het zijn potloden voor laagjes en dat past wel bij mijn manier van kleuren. Bovendien hoeft van mij niet alles "potdicht" gekleurd te worden. De laatste tijd was ik daar, na het kijken van al die youtube filmpjes, eigenlijk wel mee bezig maar zo langzamerhand vind ik mijn eigen stijl weer terug. Deze potloden passen daar goed bij. Wat mij betreft een aanwinst dus. Wel mis ik voor mijn gevoel wat kleuren die ik graag gebruik zoals bijvoorbeeld de warme grijs en wat beige/taupe tinten, maar door dat ze zo goed in laagjes kleuren en makkelijk blenden is dat goed op te lossen.
Ik ben er dus blij mee en heb geen spijt dat ik ze heb gekocht. Ben je alleen zachte potloden gewend dan zal het even wennen zijn. Belangrijk is dat je vooral de eerste lagen heel licht opzet en niet te veel druk uitoefent op je potloodpunt.
Hier 2 platen die ik heb gekleurd met deze potloden.


 Deze is van Mardel Rubio uit zijn boek Diwata
Geprint op Strathmore colored pencil paper.
Daar deden ze het echt heerlijk op.


Deze is uit Colour My Dreams van Monja Gates.
Geprint op Bruna schetspapier 120 gr.
Dit is gladder en dunner. Ging ook goed maar minder prettig als het Stathmore papier.




















*Deze review gaat over een door mij zelf aangeschaft product en ik geef hier over mijn eigen onafhankelijke mening.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten