maandag 30 oktober 2017

Dromenvanger - Tomislav Tomic

Dromenvanger is de Nederlandse uitgave van Zemlja Snova, een prachtig kleurboek getekend door Tomislav Tomic. Geweldig dat BBNC/Mus uitgevers dit boek in Nederland hebben uitgebracht want het originele boek was heel lastig te verkrijgen.


Ik heb de eerste druk van het originele boek en daar zitten de pagina's niet in de goede volgorde. Heel raar want sommige dubbele platen zitten dan niet bij elkaar. In deze uitgave klopt dat gelukkig allemaal wel.
Wat mij gelijk opvalt, is dat de cover anders is dan van het originele boek. Dat gebeurt niet zoveel.
Het is een groot boek van 25 x 25 cm en lekker dik. Dit boek is dikker dan het origineel, dat komt om dat het papier aanmerkelijk dikker is. Het papier is stevig en net niet wit, wat ik zelf altijd wel mooi vind. Het is dubbelzijdig gedrukt maar door de dikte van het papier is dat geen probleem. Er staan veel platen in die bij elkaar horen (over 2 pagina's), maar de meeste daarvan zijn echter ook heel goed als enkele plaat te kleuren. De platen zijn prachtig en hebben heel veel details, je kleurt ze niet even in een uurtje maar dat is juist een hele leuke uitdaging.
Alle platen vind ik eigenlijk mooi en ze voeren je mee naar een heerlijke fantasie wereld. Het was dus best lastig om een keus te maken welke ik als eerste zou gaan doen.
Uiteindelijk heb ik gekozen voor een soort paleis. Deze plaat heb ik gekleurd met de Polychromos van Faber Castell en dat ging prima op dit papier.


Voor mijn tweede plaat een tafereel met een elf. Ik ben dol op sprookjes en elfen en draken zijn wel favoriet. Keus genoeg in dit mooie boek. Plaat nummer twee heb ik gekleurd met de Pablo's van Caran d'Ache en ook wat Holbein potloden. Deze kleurden nog beter op het papier, echt een feestje om te kleuren. Over de vleugels van de elfen heb ik nog Wink of Stella aangebracht, wat helaas niet te zien is op de foto maar dat geeft een subtiel glittertje voor extra effect. Verder nog wat accentjes met een witte Posca. Het ging allemaal prima.


Om te laten zien wat een mooie tekeningen in het boek staan ook nog twee platen die ik in het originele boek gekleurd heb.


Conclusie: Dromenvanger is een prachtig boek vol met prachtige fantasie tekeningen, op veel beter papier dan de originele uitgave en ook nog eens alles in de goede volgorde. Een echte aanrader.
Het boek is te koop bij BBNC , Bol , Your Colour Creations en de betere boekhandel voor € 14,99.

ISBN 978 90 453 2186 8



*Deze review gaat over een gekregen boek, maar ik geef hierover mijn eigen onafhankelijke mening.
















Geen opmerkingen:

Een reactie posten