donderdag 22 maart 2018

Karakter van Hanna Karlzon

Karakter - Hanna Karlzon -Mus creatief



Het laatste nieuwe boek van Hanna, met allemaal gezichten.
Niet allemaal nieuw, eigenlijk bijna allemaal bestaande tekeningen, om precies te zijn 5 nieuwe en 15 al bestaande tekeningen, maar dan op een groter formaat.
Dit boek ziet er uit als een echt Hanna boek. Harde kaft met goudfolie opdruk, linnenband met gouden letters en zwarte schutbladen en volgens mij, hetzelfde papier. Het is alleen groter, hetzelfde formaat als haar artist boeken. Ik heb daar de versie Dagdromar van maar die heeft ander papier, meer een soort karton. Het schijnt dat de Zweedse versie van dit boek dat ook heeft maar aangezien ik die niet bezit, kan ik dat niet vergelijken. De tekeningen zijn in ieder geval wel hetzelfde.
Ja, wat moet je dan vertellen over het papier, dat kennen we al uit de andere boeken, het werkt dus hetzelfde. Ik ben wel met verschillende materialen aan de slag gegaan.

Ik ben begonnen met een tekening die ook staat in Tijdperk.  Daar had ik hem nog niet in gekleurd, dus vandaar.
Grotendeels gekleurd met de Prismacolor potloden. Ik vond het gezicht niet zo mooi egaal geworden. Daarom ben ik er nog overheen gegaan met wat kleuren Pan pastel met een penseeltje. De achtergrond (in de cirkel) heb ik eerst gedaan met de Graphitint en heb ik bewerkt met een waterbrush. Toen dat droog was heb ik er de Wink of Stella groen over heen aangebracht voor een subtiel glimmertje. Het donkere groen onderin is Fine-tec, een metallic waterverf. Deze heb ik in de kleur blue gold ook gebruikt in de hoofdtooi. Hier en daar nog wat high lights met een witte Posca, en wat paarse glitter gel pen. Voor de rest van de achtergrond heb ik Pan Pastel en een sjabloon gebruikt





Voor mijn tweede plaat een nieuwe tekening, de eerste die in het boek staat.
Deze keer met de Polychromos en de Marco Renoir potloden.
Ik begin meestal eerst met de huid. Veel laagjes en ik begin met de lichtste kleur.


Wat schaduw aanbrengen en de ogen en de monden inkleuren . 
Begin gemaakt met het haar. Ik breng kleur aan op de plaatsen waar ik het donkerder wil hebben en waar ik het licht wil houden breng ik een dun laagje wit aan.

                                           
  Nog wat meer kleur aangebracht.


En klaar na nog heel wat laagjes te hebben gekleurd.



Voor de sieraden heb ik gewerkt met fine-tec. Dat is een metallic waterverf die te koop is in mooie kleuren. Deze heeft niet zo heel veel water nodig en het ging super op dit papier. Geeft een prachtige glans. De achtergrond met brons en goud Pan pastel, helaas niet zo goed te zien op de foto.










Als derde plaat het meisje met de vogel. Dat was een van mijn eerste platen die ik kleurde uit een Hanna boek dus wel leuk om die nog eens te doen.
Voor deze wilde ik het eens heel anders doen en met materialen die ik wel heb, maar eigenlijk niet zo veel gebruik.
Het jasje, haar, bloemen en bladeren heb ik eerst gekleurd met mijn Zig en Distress markers. (voor de zekerheid leg ik altijd wel iets achter de bladzijde, meestal zo'n plastic insteekhoes).
Dat heb ik goed laten drogen en heb toen wat schaduw aangebracht met mijn Prismacolors. De vogel heb ik met potlood gekleurd. De edelstenen op de kroon en de blauwen stippen in de vogel met glitter pen, wat accentjes in de bloemen met Posca stiften.
Ook voor de achtergrond wilde ik eens wat anders. Hiervoor heb ik mijn potjes Ecoline eens afgestoft. Ik heb het blauw wat verdund met een beetje water om het iets lichter te maken en heb het aangebracht met een stukje spons. Sommige plekken zijn wat meer open gelaten om het idee van wolken te creƫren.
Ecoline is vrij nat en het papier ging wel wat bol staan. Ik heb het goed laten drogen en het boek daarna dicht onder een stapeltje boeken gelegd. Na een nacht was het weer netjes plat. Ik ben blij met het resultaat.


Ook al is het papier dan niet zo dik als in het origineel, 
je kan er dus toch veel kanten mee op als je een beetje voorzichtig werkt.
Ik vind het een mooi boek en vond het erg leuk om er in te werken.

Het boek kost €14,99 en is verkrijgbaar bij BBNC , Mus creatief, Bol en diverse webshops en boekhandels.

IBSN: 978 90 453 2274 2

Mijn facebook
instagram:ceebeeskleurenenzo

  *Deze review gaat over een gekregen boek, maar ik geef hierover mijn eigen onafhankelijke  mening. De  gebruikte materialen zijn door mij  zelf aangeschaft.*

Geen opmerkingen:

Een reactie posten