zondag 4 maart 2018

Een aquarel boek

Bloemen, aquarelblok & instructies,
15 botanische designs om te aquarelleren- Rachel Pedder- Smith


Een mooi instructie en doe boek. Voorin uitleg, voorbeelden en tips, achterin voorbeelden om te proberen op mooi aquarel papier.

Aquarel, ik vind het altijd zo mooi. Ik heb jaren geleden al eens een workshop gedaan maar moeilijk vind ik het wel. Ik heb al diverse boeken die ik regelmatig bekijk, maar er aan beginnen, dat is er nog niet van gekomen.
Nu kreeg ik dit mooie boek van Mus creatief en nu had ik dus geen excuus meer.
Het boek heeft een mooie kaft met prachtige voorbeelden van bloemen, gedaan in aquarel.
Natuurlijk start het boek met een inleiding, gevolgd door een uitleg over de benodigde materialen en een kleurpalet van de kleuren die je nodig hebt voor de voorbeelden in het boek.
Dan een uitleg over de termen en technieken, zoals bijvoorbeeld nat-in-nat schilderen en nat-op-droog-schilderen.






Hoe schilder je een bloem, hoe witte bloemen.


















Patronen en structuur. Hoe laat je iets glanzen.













In de bloemengalerij vind je de gekleurde voorbeelden van de diverse projecten met de bijbehorende kleurentabel.
En dan gaat het echte werk beginnen met het aquarelblok.Vijftien mooie bloemafbeeldingen op mooi "off white" aquarel papier, die makkelijk uit het boek te halen zijn.


De afbeeldingen zijn afgedrukt in heel lichtgrijze dunne lijnen zodat deze eigenlijk wegvallen na het schilderen.

Ik heb me gewaagd aan de callalelies en aan de viooltjes, maar jeetje wat vind ik het nog moeilijk. Ik denk niet dat ik een echt talent ben, al vond ik het wel erg leuk om te doen en ik ga er zeker nog meer proberen.


Voor de callalelies heb ik de verf van Gansai Tambi gebruikt. De linkerbloem vind ik best goed gelukt, de rechter is iets donkerder geworden maar al met al toch wel tevreden over mijn poging.

Voor mijn tweede werkje heb ik de violen uitgezocht want dat is zo'n bloemetje waar ik dol op ben. In het voorjaar zet ik er het liefst de hele tuin mee vol, tussen de planten in de border en in alle potten die ik kan vinden. Grootbloemige, kleintjes, ik vind ze allemaal even leuk.
Nou is het planten een stuk gemakkelijker dan ze met aquarelverf op papier krijgen.
Wel vond ik het erg leuk om te doen.
Voor de violen heb ik Winsor & Newton Cotman verf gebruikt. Naar mijn ondeskundige mening is die wat transparanter. ;-)


Conclusie: een mooi boek met duidelijke uitleg en mooie voorbeelden om zelf mee aan de slag te gaan. Ook leuk om eens te kijken of dit iets voor je is, zonder dat je gelijk papier en andere instructieboeken moet aanschaffen.
Het mooie papier is ook te gebruiken voor andere materialen zoals acrylverf, potloden en stiften.
Ik vind het een leerzaam boek met mooie en niet al te grote oefenprojecten op mooi papier.
Het boek is o.a. te koop bij BBNC , Bol en Mus creatief voor 14,99
ISBN 978 90 453 2262 9

                               *Deze review gaat over een gekregen boek, maar ik geef hierover mijn eigen onafhankelijke mening. 
                                                                        De anderen gebruikte materialen zijn van mijzelf



Geen opmerkingen:

Een reactie posten